Voor Jeugd in Ontwikkeling Scherpenzeel zijn 10 speerpunten uitgewerkt. Voor deze speerpunten zijn we uitgegaan van een aantal uitgangspunten. De uitgangspunten en de speerpunten vormen het hart van JOS. De 10 speerpunten worden hieronder beschreven en toegelicht.
Uitgangspunten
Binnen Jeugd in Ontwikkeling Scherpenzeel: - Staat het kind centraal en is het kind vertrekpunt bij alle diensten en activiteiten; - Zijn kinderen en ouders de primaire doelgroep; - Zijn ouders eerstverantwoordelijk voor de opvoeding, het gedrag en de opvang van hun kinderen; - Richt de samenwerking tussen scholen en ondersteunende / hulpverlenende instanties zich op integratie, doel- en opbrengst gerichte aanpak van bestrijding van achterstand,Êvergroting van ontwikkelingskansen en maatschappelijke participatie; - Leveren de partners een veilig en deskundig aanbod en voldoen zij aan de criteria die door de JOS zijn opgesteld; - Zijn de diensten en de locaties laagdrempelig en zijn de activiteiten betaalbaar voor iedereen.
Speerpunten
1.Optimale ontwikkeling van het kind Er is aandacht voor de cognitieve, psychologische, emotionele en fysieke/motorische ontwikkeling van kinderen. Waar nodig wordt integrale professionele ondersteuning en begeleiding geboden, zodat kinderen zich optimaal kunnen ontplooien en een op hun eigen mogelijkheden gericht aanbod krijgen.
2. Civil Society Burgers, lokale organisaties en verenigingen worden zoveel mogelijk betrokken bij de uitvoering van activiteiten. Dit stimuleert het saamhorigheidsgevoel van de inwoners van Scherpenzeel. Het vergroot het draagvlak van JOS binnen de lokale gemeenschap en heeft een voorbeeld functie voor jeugdigen. Het is voor kinderen en jongeren waardevol om mee te denken over hun omgeving en te leren verantwoordelijkheid te dragen. Dit participeren in de lokale samenleving leidt tot een actief burgerschap.
3. Doorgaande lijn van de voorschoolse voorziening naar de basisschool Kinderen stromen door van de peuterspeelzaal naar de basisschool en na schooltijd komt het kind in aanraking met de pedagogische medewerkers van de buitenschoolse opvang. Er is een doorlopende leerlijn met een methodische afstemming, een pedagogisch plan en een goede communicatie tussen de verschillende voorzieningen.